Teater

Lärare i teater vid Uppsala kulturskola.
Lärare i teater vid Uppsala kulturskola (från vänster): Maria Flink Opoku, Carolin Gille, Zara Eriksson, Åsa Lindgren och Malin Stintzing.

Genom enkla och roliga dramaövningar och improvisationstekniker tränar du fantasi, kreativitet, samspel och kommunikationsförmåga. Parallellt med övningar arbetar vi tillsammans fram en föreställning som vi framför för publik. Vi arbetar med färdigt manus eller genom improvisation. Kom och hitta dig själv genom att låtsas vara någon annan.

Lokaler: Uppsala kulturskolas teatersal på Björkgatan 26 (gamla Bolandgymnasiets lokaler), Storvretabiblioteket och Sävja kulturcentrum.

Ålder: 7–20 år

Sök lediga platser i Uppsala kulturskolas kurskatalog

OBS! Du måste vara folkbokförd i Uppsala kommun för att kunna söka.

Fördjupningskurs i teater

En kurs för dig som dig mellan 16 och 20 år och har erfarenhet av scenkonst och vill fördjupa och utveckla ditt skådespeleri. Sista ansökningsdatum inför ht 2024: Torsdag 16 maj. Ansökningsprov: Torsdag 23 maj.

Mer information:

Kursen löper över två år, och du bör vara beredd att satsa helhjärtat på teater under den tiden. Du får ett intyg efter avslutad kurs (kräver minst 80 % närvaro).

Undervisningen fördelas på en till två lektioner (sammanlagt cirka tre timmar) i veckan. Repetitioner kan även komma att läggas på helger samt ibland andra dagar i veckan än ordinarie lektioner.

Vi arbetar med grundläggande drama- och teaterträning, där improvisation, berättarteknik, textanalys, kropp, rörelse och röst tar stor plats. Vi arbetar växelvis med större och mindre produktioner där vi möter publik.

Ansökan sker via inträdesprov. Provet består av en kortare scen, några teaterövningar och ett samtal. Du väljer en av tre monologer som du får utskickade när du ansöker.

Ansök till fördjupningskursen i teater

Uppdaterad: